30 Nisan 2015 Perşembe

Ben de “Yamuk okul” mezunuyum:

















Bahçe öğretmeni Lois’in işi kesinlikle çöpleri toplamak değildi. Onun işi çocukların birini öldürmemesini sağlamaktı sadece.

Farkındaysanız kendime göre kitapları bulmuş olmanın sevinciyle yazıyorum. Her ne kadar absürt sürreal gözükse de aslında zıvanadan çıkmış dünyamızın gayet gerçekçi bir minyatürü Yamuk okul. Şimdi anlıyorum ki bir sürü komik kitap ve okul serisinin kaynağı burası.
Yazarımız Louis Sachar ödüllü, önemli bir yazar, sitesin de de göreceğiniz gibi çocuk hadisesini gayet yakından tanımış ve kedisi de 54 doğumlu bir çocuk. Çukurda kitabı sekiz milyon satmış, çocuk edebiyatında önemli bir yeri var. Kitapçılarda bulunmuyor interneten bulup almak lazım...

Bu seride birçok tuhaflık peş peşe gele biliyor veya bunu çocuğuma tavsiye etsem pedagojik olarak cehenem de yanar mıyım diye düşünürken, altı yaşında çocukların neleri seyrettiğini hatırlayınca onların bu tuhaflıkları fındık fıstık gibi tükettiklerini esas bizim normlarla sorunları olduğunu hatırlıyorum.

Louis Sachar kendisi de eğitim işinde yedek öğretmen olarak çalışmış ve sonra da yazarlık hastalığına yakalanmış. O andan beri beri günde iki üç saat yazmadan duramıyor.

Biraz kitaplarda ki dehasından örnek vermek istiyorum:

Bütün öğrenciler evcil hayvanlar getirmişlerdi Stephen’ın hayvanı yoktu. O yüzden portakal getirmişti. Portakalı kaçmasın diye kafese koymuştu. Todd ise küçük kardeşi ise Raphe’i getirmişti. Sıra Ron’a gelip hayvanını tanıtması istenince “köpek” dedi önündeki kediyi severek. Bayan Jewls omuz silkti ve “peki” dedi.

Bu kitapları yıllar önce almış ve kütüphanemin dehlizlerine yerleştirmişim. Onları yeniden keşvetmem bunca zaman alması acaba kimin suçu diye düşündüm düşündüm aklıma bir isim gelmedi.

Seride ki “okul” sevgisizliği o kadar dürüst ki insan dünyanın her yerinde öğretmenler müdürler çocuklar aynı şeyleri yaşıyor herhalde diye düşünüyor derin derin ufka bakarak. İlk okul birde be lisede okulu bırakmaya kesin kara vermiş ama uygulayamamış biri olarak bu firar edilemeyen kurumları sivilceler kurumadan bir an önce bitirmek gerekiyor.

Louis Sachar olayı şöyle özetlemiş “Okul kapanınca çocukları başka okullara dağıttılar hem de birinden korkunç okulara “ bu sayfada altı çizilmiş köşesi kıvrılmış yapraklarıyla zihinime kazımaya çalıştım.

Pedagoji takıntımızı atmamız için örnek olabilecek başka bir paragrafı (masalı) yazarak karşınızdan tüylü şapkamı kolumla kocaman bir daire çizerek çıkarıyor, limanda bekleyen Wasa gemime doğru yol alıyorum.

“Çok güzel bir gündü. Kokarca’yla annesi ormanda yürüyüşe çıkmışlardı. ‘merhaba, Kokarca’ dedi. Çizgili sincap Charlie. ‘Merhaba, Charlie’ dedi Kokarca. ‘Gel buraya, Kokarca,’ diye seslendi annesi. Kokarca aceleyle annesinin peşinden gitti. Bir yola geldiler. Kokarca birden daha önce hiç duymadığı bir ses duydu. Gökgürültüsü gibi bir şeydi. İnsanların kullandığı bir araba hızla üzerine doğru geliyordu! Dikkat et! Diye bağırdı annesi. Kokarca yolun ortasında durup hızla gelen arabaya baka kaldı. Daha önce hiç araba görmemişti. Annesi onu tam zamanın da çekip kurtardı. O kurtuldu, ama ne yazık ki annesi ezildi. Kokarca ‘anneciğim, anneciğim diye hıçkırdı durdu, ama annesinden yanıt alamadı. Annesi ölmüştü.”

Louis Sachar